Jajko symbolem życia

Jajko jest symbolem życia.
Jajko ma w sobie wszystko czego potrzeba, aby powstało nowe życie. jest skarbnicą składników odżywczych.

WHO uznaje białko jaja za międzynarodowy wzorzec żywieniowej wartości białka. warto więc przyjrzeć mu się bliżej, żeby wiedzieć, dlaczego.

70% zawartości jajka, czyli dokładnie tak samo jak u człowieka stanowi woda. Reszta to białko, tłuszcz, składniki mineralne i witaminy, a mniej niż 1% węglowodany.

Białko jaja jest białkiem pełnowartościowym, zawiera bowiem wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm nie potrafi wytwarzać. są one dodatkowo w idealnych proporcjach dla potrzeb człowieka, przez co świetnie spełnia rolę budulca w procesie odbudowy.

Ale to żółtko jaja jest najbardziej wartościowe, bo to właśnie tam znajdują się wszystkie cenne składniki.

Wysoka zawartość cynku, żelaza, wapnia, fosforu, siarki, a także naturalnego selenu i jodu świetnie odżywia komórki i zabezpiecza prawidłowy przebieg reakcji biochemicznych w organizmie.

A witaminy? Jest tu ich pod dostatkiem! Zarówno te rozpuszczalne w tłuszczach (ADEK), jak również witaminy z grupy B, łącznie z witaminą B12, która w żywności wcale nie jest powszechna.

Co jeszcze znajdziemy w jajku? Na pewno kwasy tłuszczowe, lecytynę, cholinę i ksantofile.

Żółtko jaja jest doskonałym źródłem kwasu arachidonowego i dokozaheksaenowego (DHA). Kwas DHA jest niezbędny do prawidłowego wzrostu niemowląt i rozwoju ich ośrodkowego układu nerwowego.

Lecytyna odgrywa istotną rolę w tworzeniu ścian komórkowych oraz prawidłowym ich funkcjonowaniu, a dokładnie warunkuje właściwy transport określonych składników. Żółtko zawiera prawie 3-krotnie więcej lecytyny przyswajalnej łatwiej niż ta pochodząca z soi. Substancja ta chroni także organizm przed odkładaniem się cholesterolu.

Cholinę cechuje wpływ na rozwój mózgu i rdzenia kręgowego w okresie prenatalnym. Wykazano także, że pobieranie choliny wpływa na poprawę długotrwałej pamięci oraz funkcję zapamiętywania. Istnieją ponadto doniesienia, w świetle których u kobiet spożywających najwięcej choliny istnieje mniejsze o 24% ryzyka raka piersi niż u kobiet spożywających jej najmniej.  Cholina obniża także poziom homocysteiny chroniąc organizm przed miażdżycą.

Ksantofile to biologicznie czynne substancje należące do karotenoidów, pełniących funkcje przeciwutleniaczy. Główne ksantofile jaj to luteina i zeaksantyna. Odgrywają one ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku. Obniżają ryzyko wystąpienia degeneracji plamki żółtej oka – głównego czynnika prowadzącego do utraty wzroku.

Dzięki funkcjom bioaktywnym pewne frakcje białka działają przeciwwirusowo i antybakteryjne. i to one są izolowane z jaj i wykorzystywane do produkcji leków.

Tak więc wprowadźmy na stałe jajka do swojej diety! Są świetnym składnikiem śniadań i nie znudzą się nam, gdyż możemy przyrządzać je na wiele sposobów. Pamiętajmy o tym przygotowując posiłki. A wtedy nasz organizm będzie zadbany i będzie miał się z czego odbudowywać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *