Syndrom metaboliczny

Czym jest syndrom metaboliczny?

To stan przedcukrzycowy, który jako choroba został zdefiniowany około 30 lat temu.

Cukrzyca jest chorobą zaliczaną do tych cywilizacyjnych. To znaczy, że zapadalność na tę chorobę jest bardzo wysoka i niestety liczba osób chorujących wciąż rośnie.

Ale dlaczego tak się dzieje? Co sprawia, że coraz młodsi ludzie zapadają na tę chorobę? Przyjrzyjmy się temu!

Zanim cukrzyca zawładnie naszym organizmem, już dużo, dużo wcześniej pojawiają się pewne symptomy tej choroby.

To  SYNDROMEM METABOLICZNY.

Skąd wzięła się ta choroba? Jakie są jej przyczyny?

Syndrom metaboliczny nie pojawia się z dnia na dzień! Pracujemy na niego długie lata!

Jedną z przyczyn tej choroby jest drastyczne zmniejszenie się naszej aktywności fizycznej. Bez wątpienia prowadzimy bardziej siedzący tryb życia. A przecież stworzeni jesteśmy do życia w ruchu! Obliczono, że minimalna aktywność fizyczna powinna wynosić minimum 30 minut, gdyż tyle czasu potrzeba, aby glikogen zgromadzony w mięśniach został zużyty jako energia.

Kolejną przyczyną tej choroby, która wprowadziła ogromne spustoszenie w naszych organizmach jest moda na dietę beztłuszczową, czyli dietę fit. A przecież dobry tłuszcz jest niezbędny do życia, bez odpowiedniej ilości tłuszczu nasz organizm jest okaleczony i źle funkcjonuje. To dobre tłuszcze tworzą płaszcz fosfolipidowy komórek. Tłuszcze więc w pierwszej kolejności zużywane są na regenerację błon komórkowych, tłuszcz daje również poczucie sytości. Nie jesteśmy w stanie zjeść za dużo tłuszczu, natomiast z węglowodanami jest zupełnie inaczej.

Kolejna przyczyna tej choroby, to ciągły wzrost węglowodanów w diecie.

W 1887 roku zjadano średnio około 11 łyżeczek cukru dziennie. Do tego spożycia zaliczają się wszystkie węglowodany, przede wszystkim te zgromadzone w warzywach i owocach.

W 1922 roku spożywano już średnio około 22 łyżeczek cukru, uważano wtedy, że cukier krzepi! Natomiast obecnie to już jest około 46 łyżeczek dziennie, a przemysł spożywczy sprytnie ukrywa cukier w produktach.

Kolejna przyczyna, to drastyczne obniżenie w naszym jedzeniu wartości odżywczych. Przez to nasze organizmy ciągle dopominają się jedzenia, a my jesteśmy najedzeni i jednocześnie poważnie nieodżywieni.

Aby glukoza trafiła do komórki jako energia, musi połączyć się z insuliną. Aby insulina miała taką aktywność, musi dojrzeć przy udziale cynku. Dlatego najpierw, przede wszystkim uzupełniamy braki minerałów i witamin.

Przede wszystkim uzupełniamy cynk, wapń + Wit.D, chrom, koenzym Q10, witaminę D3

Wprowadzamy również Loclo, ponieważ Loclo świetnie reguluje poziom cukru we krwi. Więcej o Loclo przeczytasz tutaj

Przekładając to na nasze produkty, to używamy chlorofil, cynk, nasz wapń z Wit.D.

Chrom znajdziemy w Smart Meal, oraz w super kompleks witaminy i minerały.j

Witamina D3 obowiązkowo, przynajmniej 2 tabletki na dobę. Warto wcześniej zbadać jej poziom wykonując badanie 25OH

A dieta? Warto ją zmodyfikować!

Prawidłowa dieta powinna być białkowo-tłuszczowa. Białko jest nam potrzebne do odbudowy organizmu, zjadamy go około 1 g/kg wagi ciała.

Jeżeli jemy za mało białka, to wtedy mamy problem z żelazem. Warto wykonać sobie badanie poziomu ferrytyny, bo ferrytyna, to taki magazyn na żelazo zbudowany z białka.

Świetnym źródłem doskonale przyswajalnego białka jest np. nasz koktajl białkowy Smart Meal.

Węglowodany zawsze rozkładane są do cukrów prostych. Insulina potrzebną ich ilość wprowadza do komórki, natomiast nadmiar w formie tłuszczu gromadzi się w tkance tłuszczowej. Węglowodany jemy raczej złożone, ponieważ potrzeba czasu, aby organizm się z nimi uporał i rozłożył do cukrów prostych. To nam daje stały poziom cukru we krwi, bez jego skoków. Fajnie się tu sprawdza Carbo grabbers. Jest to najbardziej efektywny produkt przy skokach glukozy we krwi. Węglowodanów potrzebujemy niewiele, bo około 100 g/dobę.

Tłuszcze jemy do sytości. Oczywiście te najlepsze, które zapewnia nam Natura. Gdy jemy wystarczającą ilość tłuszczu, to wcale nie mamy ochoty na węglowodany. Jesteśmy syci, mamy energię.

Najlepsze proporcje BTW znajdziemy w mleku matek karmiących. To jest wzorzec, na którym najlepiej opierać swoją dietę.

Główne objawy syndromu metabolicznego to:

– obwód pasa ponad 86 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn

– podwyższony poziom trój glicerydów

– podwyższony poziom glukozy we krwi, co prowadzi do glikolizacji białka, co zmienia strukturę krwi – krew robi się  gęsta

– wzrost ciśnienia krwi

Syndrom metaboliczny wcale nie musi doprowadzić nas do cukrzycy! Ale aby tak się stało, trzeba przyjrzeć się dokładnie wszystkim aspektom swojego życia i wprowadzić dobre zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *