Nordic walking. Czy to dla Ciebie?

Nordic walking, to jedna z form aktywności fizycznej. Bardzo łagodna i jednocześnie angażująca praktycznie całe ciało w wysiłek fizyczny.

Chodzenie z kijami, czyli Nordic walking.

Chodzenie z kijami stało się bardzo popularną formą aktywności fizycznej i zwolenników tego sposobu sportu, wypoczynku na łonie natury wciąż przybywa. Cała sztuka chodzenia “na kijach” polega na tym, aby od samego początku, prawidłowo wykonywać ruchy ramion w marszu. W sieci można znaleźć całkiem sporo filmów instruktażowych. Dowiemy się z nich jak dopasować długość kijów do swojego wzrostu, nauczymy się prawidłowych kroków, aby następnie powiązać je z ruchem ramion, oraz prawidłowym ich napinaniem podczas marszu. Czasem dobrze jest wykupić sobie kilka lekcji u instruktora Nordic walking po to, aby od samego początku nauczyć się właściwego sposobu chodzenia z kijami.

Bo w prawidłowym marszu z umiejętnym odepchnięciem się kijami od podłoża i zaangażowaniu górnych partii mięśni w ten ruch tkwi cały sekret dobrodziejstwa tego rodzaju wysiłku dla naszego zdrowia. Bo tylko wtedy nasze stawy skokowe, kolanowe, biodrowe i kręgosłupa zostają odciążone!

Potrzebny ruch

No dobrze. Ale czy ruch w ogóle jest nam do czegoś potrzebny? Czy nie wystarczy przesiąść się zza kierownicy za biurko, a potem na kanapę? Może nasze organizmy zdążyły się przystosować do siedzącego trybu życia?

Okazuje się, że nie! Bo to właśnie ruch jest wpisany w naszą naturę! Nasze organizmy lepiej funkcjonują właśnie w ruchu. Taka jest ich naturalna potrzeba.

Bo systematyczny, codzienny ruch reguluje ciśnienie, dotlenia organizm, usprawnia pracę jelit. Poprawia również samopoczucie i pomaga naszemu organizmowi w usuwaniu toksyn. Wysiłek fizyczny zmusza też do pracy limfę, która generalnie ma tendencję do zastojów. A nasze serce pracuje miarowo, zwiększa się poziom dobrego cholesterolu HDL. Lepiej pracuje też układ oddechowy, płuca świetnie się wentylują i wzmacniają się mięśnie klatki piersiowej i przepony.

Regularny nordic walking

Regularny wysiłek fizyczny zapobiega powstaniu osteoporozy, poprawia się ruchomość stawów, a kaletki maziowe produkują więcej mazi, co z kolei poprawia “smarowanie” stawów. A więzadła i torebki stawowe stają się bardziej elastyczne.

Dzięki systematycznej aktywności fizycznej wzmacniają się mięśnie, również szkieletowe Mięśnie potrzebują ciągłego ruchu, bo bez niego zanikają.

Układ nerwowy dzięki wysiłkowi fizycznemu pięknie się regeneruje. Powstają nowe neurony, poprawia się nasz nastrój i wzrasta koncentracja.

Lepiej pracuje również układ immunologiczny, wzrasta ilość białych krwinek, a tym samym odporność organizmu.

Także układ trawienny zaczyna pracować coraz lepiej. Poprawia się perystaltyka jelit, znikają zaparcia, wzrastają zapasy glikogenu w wątrobie.

Nordic walking a samopoczucie

Poprawia się również nasze samopoczucie, bo wzrasta poziom endorfin – hormonu szczęścia. Mózg jest lepiej dotleniony, obniża się poziom stresu, spada napięcie, a w nas rośnie poczucie sprawczości. Zmienia się również nasza sylwetka. Jesteśmy wyprostowani, poruszamy się energicznie, sprężyście, gubimy też zbędne kilogramy.

Tak więc warto wprowadzić element ruchu i wysiłku fizycznego w swoją codzienność. Tym bardziej, że wiosną budzimy się do życia i chętnie spędzamy czas na łonie natury. Więc sezon chodzenia z kijami możemy uznać za rozpoczęty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *