Kapusta kiszona

Kapusta kiszona. Kojarzy się z jesienią, bo najczęściej to właśnie kiszenie kapusty jest ostatnim elementem przygotowywania zapasów na zimę. Warto ukisić kapustę samemu, tym bardziej, że obecnie ta czynność nie zabiera tyle czasu, co kiedyś. Teraz mamy tę wygodę, że możemy bez problemu kupić kapustę już poszatkowaną. Cała reszta, to pikuś!

Każdy ma swój przepis na kiszenie kapusty. Taki najprostszy, to kapusta, starta marchewka i sól. Ubijamy kapustę z marchewką, posypujemy solą i tak warstwa po warstwie. Aż puści sok.

Ja po tygodniu przekładam ją do słoików. I po wszystkim!

Cenna jest ta kapusta kiszona! Jeśli ktoś jej nie kisi, to ważne, żeby kupował kiszoną, a nie kwaszoną!

Kiszona, to ta naturalna, która podlega procesowi fermentacji. A ta fermentacja polega na tym, że cukry w obecności soli przekształcane są w kwas mlekowy. Kwas mlekowy w naturalny sposób konserwuje kapustę i nadaje jej specyficzny, kwaśny smak.

Kwaszenie kapusty, to droga na skróty. Bo to kwaszenie polega najczęściej na zalewaniu kapusty octem. Kapusta robi się bardzo szybko kwaśna w smaku i pozbawiona jest wszelkich wartości odżywczych.

No właśnie. Dlaczego powinniśmy kisić kapustę po to, aby zajadać ją przez całą zimę? Jakie cudowne właściwości posiada taka kapusta dla naszego zdrowia?

No więc posiada. I to całkiem sporo!

Przede wszystkim obecność w kapuście kiszonej bakterii kwasu mlekowego wpływa tonizująco na pracę układu pokarmowego. A bakterie kwasu mlekowego pomagają w zasiedlaniu się i rozmnażaniu w jelicie korzystnych dla nas bakterii. Więcej o bakteriach jelitowych przeczytasz Tutaj.

Różnorodna i właściwa flora bakteryjna, to wysoka odporność organizmu! Dawniej ludzie o tym wiedzieli i kapusta kiszona gościła na wielu stołach całą zimę i to każdego dnia.

Co dobrego znajdziemy jeszcze w kapuście kiszonej?

Znajdziemy w niej sporo witaminy C i A, potas, magnez, żelazo, wapń. Do tego bobry błonnik w odpowiedniej ilości.

Dzięki temu kapusta kiszona zadba o właściwy poziom cukru i cholesterolu, zapobiegnie zaparciom, zadba o układ krążenia. Witamina C wspomoże organizm w produkcji kolagenu, a witamina A opóźni proces starzenia, wygładzi zmarszczki, a żelazo poprawi parametry krwi.

Ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne kapusta kiszona poprawia stan zdrowia.

Dlatego kiśmy kapustę, aby potem ze smakiem zjadać ją często. Wtedy będzie wspierała nasze zdrowie całą zimę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.